Cross Country -DEL3 -Caribien

Der er blevet foretaget 26Hr eftersyn på helien,  vi filer international flightplan ...øver lidt "kom i redningsflåde", iklæder os de FAA godkendte veste, letter og vender snuden mod Bamamas..  

 

Efter 2 timer med vand.. ankommer vi til Nassau.. der skal laves toldpapirer, der skal betales landings afgift..

Vi aflevere en flightplan (næsten magen til US) ved en skranke hvorefter de faxer den til Bahamas´s FAA.

I Bahamas er det ikke tilladt at flyve VFR om natten, og det checkes nøje om kan nå frem da helien ikke er IFR godkendt

Efter et par timer -og et par hundrede Dollars senere skynder vi os i luften.. tiden for vores ankomst til Exuma nærmer sig solnedgang.. 

Undervejs har vi modvind.. det tager lang tid.. vi bliver vi kaldt op.. de vil checke om vi nu kan nå i land inden solnedgang.. hvis ikke skal vi vende om..   -de har sandelig styr på det... -vi lander i Exuma (Bahamas) med 15 minutter til gode..

Inden vi når til hotellet er det blevet mørkt..

Hverken Bryans eller mig mobil telefon virker på Exuma.. så vi benytter hotellets "Business Center" for at holde kontakten til købere investorer og andre der har "aktier" i helikopteren. Helikopteren rullede af båndet på fabrikken og blev betalt i December nu er det Maj.. og der er temmelig spændte på hvornår vi kommer med den.

Næste morgen er det endnu en gang TIDLIGT op ... Bryan fueler

Mens jeg filer en ny VFR flight plan..hvilket gøres på følgende måde.

Inde i brand stationen er der en dør som fører op til tower

Op af trapperne

Og aflever flight planen til damen, som faxer den til FAA .... så skal man bare vente 15 minutter.. så kan man lette..

 

Vi letter og flyver lige forbi vores hyggelige hotel... vi kan ikke nå fra lufthavn til lufthavn.. så vi stopper på en lille ø ...hvor Bryan tømmer benzindunkene og jeg går på sightseeing...øen er en af  de mange tilhørende den Britiske koloni -Turk Islands.

Vi lander i Provinziales (Turk Islands) og så er der til papir arbejdet igen.... Told... Landing Fee ..og meget mere...

Efter nogle timers arbejde laver jeg endnu en flight plan som faxes ... jeg får vores clearing (og squak) via en radio i briefings rummet .. og vi letter mod vores endelige distination Dominican republic..

Enuden gang er der LANGT til næste stop.. vi har ikke lov at lette igen hvis vi lander i Dominican.. så vi bliver nød til at gå direkte..

Vi har ikke fuel til at gå udenom bjerge osv.. flot flyving ... 

Vi ankommer til køberen ... og efterlader den dejlige maskine ...Aircon gør sådan en tur temmelig behagelig..

Hvordan man kommer rigtigt ud af USA, får stemplet sit pas osv.. det fandt jeg aldrig ud af.. og skabte kun "lidt" problemer da jeg skulle ind igen....

Slut